Bagaimana Luka Menyembuhkan

Bagaimana Luka Menyembuhkan

Semasa kami masih kecil, kami disuruh percaya bahawa luka kami akan sembuh hanya dengan ciuman ibu sangat sayang kami. Tetapi seperti yang kita berkembang dan matang, kita mendapati bahawa itu tidak benar. Proses penyembuhan luka adalah satu proses yang rumit.

Kulit kita adalah lapisan pertama kami perlindungan daripada kuman supaya mereka tidak boleh memasuki badan kita. Kulit kita melindungi organ-organ dalaman kita supaya menjaganya agar tetap utuh adalah sangat penting. Luka boleh disebabkan oleh menggosok untuk tidak rata, permukaan keras, tusukan dari kuku atau benda tajam, atau luka dari bilah dan / atau pisau beberapa juga dari gigitan manusia dan haiwan. Ini menyebabkan rehat dalam kulit yang boleh membahayakan dan boleh menyebabkan jangkitan lagi jika ia hanya dibiarkan sahaja.

Proses penyembuhan luka berlaku agar tetapi biasanya pertindihan. Ia bermula dengan serta-merta apabila terdapat rehat dalam kulit. Badan itu mengeluarkan platelet dalam aliran darah. Platelet membentuk plug yang berfungsi sebagai sokongan dan menyumbat yang menghalang kehilangan darah terlalu banyak. Peringkat ini dipanggil homeostasis. Selepas ini, ia bertindak dengan melepaskan sel-sel darah putih yang berbeza untuk menelan bakteria yang telah memasukkan luka. Mereka juga membersihkan kawasan luka dan menghilangkan serpihan yang ketinggalan. Ini dipanggil peringkat radang. Seterusnya ialah fasa proliferatif. Di sini, badan membentuk sel-sel baru yang telah rosak atau memerlukan penggantian. Kapilari atau salur darah kecil juga terbentuk. Ini memberikan luka warna merah jambu atau ungu-ish. Kapilari akan menjadi orang yang membantu memberikan khasiat sel-sel baru dan oksigen supaya mereka dapat terus berkembang. Ini juga membantu sel-sel menghasilkan kolagen yang memainkan peranan penting dalam membentuk tisu-tisu baru dan pembentukan parut. Fasa pembentukan semula bermula 2-3 minggu selepas luka itu disengajakan. Di sini, kolagen diubahsuai untuk menjadikannya lebih kuat. Kapilari juga berkurangan dan warna merah jambu mula perlahan-lahan pudar. Sel-sel darah putih juga ditamatkan, melalui proses yang dipanggil apoptosis, semasa fasa ini kerana kerja-kerja mereka kini dilakukan.

Dalam proses penyembuhan luka, semua sel-sel yang telah rosak adalah tetap dan diganti. Mereka semua diperbaharui, termasuk sel-sel saraf di permukaan kulit. Selepas proses penyembuhan, ia tidak bermakna bahawa kulit sekuat ia sebelum ini. Kulit mengambil masa yang lama untuk pulih, kira-kira 5-6 bulan. Jadi saraf dalam luka yang baru sembuh masih sensitif. Sensitiviti ini dilihat oleh kami sebagai sensasi gatal-gatal. Semakin nipis kulit yang lebih gatal ia menjadi. Gatal-gatal ini juga boleh menyumbang kepada kulit kering kerana kelenjar minyak masih tidak berfungsi sepenuhnya hanya selepas proses penyembuhan luka. Histamin, yang juga dikeluarkan semasa fasa radang, adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kegatalan.

Luka adalah hasil daripada kecederaan. Pendarahan berlaku dan ia perlu dihentikan segera. Untuk mengelakkan jangkitan lagi, ia juga dinasihatkan bahawa anda tidak mencucuk, calar, menyentuh atau mengambilnya dengan tangan anda. Sentiasa pastikan luka anda bersih juga untuk mengelakkan kerengsaan dan jangkitan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar