Moxibustion (Moxa) - Satu Purba Cina Terapi haba

Moxibustion (Moxa) - Satu Purba Cina Terapi haba

Moxibustion merujuk kepada pembakaran Cina Mugwort (atau Moxa) - biasanya sebagai iringan kepada akupunktur atau tui na (Urut Cina) untuk menyediakan sumber lembut haba. Ia boleh digunakan sebagai satu cara untuk merangsang acupoints, atau digunakan untuk memanaskan kawasan keseluruhan.

Terdapat beberapa cara untuk menggunakan Moxa - ia boleh melekat pada akhir sebuah jarum akupunktur, atau dijadikan kon yang kemudiannya diletakkan ke badan di atas medium perlindungan seperti sepotong halia atau lapisan atau garam ( bergantung kepada hasil yang diingini) atau kayu Moxa digunakan. A kayu Moxa adalah tiub Moxa padat yang dinyalakan pada satu hujung dan kemudian didekatkan ke kawasan itu dilaksanakan untuk memanaskannya.

Moxibustion mempunyai kesan merangsang peredaran dan penyembuhan, memanaskan badan dan menghapuskan Dingin. Ia amat berguna untuk orang ramai dan syarat-syarat yang lebih buruk dalam sejuk dan respon yang baik kepada haba. Ia biasanya digunakan untuk sakit, kemandulan dan kelemahan atau kekurangan tenaga. Ia juga digunakan semasa mengandung untuk persembahan songsang dan merupakan komponen penting dalam banyak teknik tradisional untuk mengekalkan kesihatan. Ia adalah sangat menyenangkan dan santai untuk menerima.

Kebanyakan doktor purba disyorkan Moxa mata seperti Ren4 atau Ren6 (yang Dan Tien) atau St36 (kaki 3 batu) untuk 'menyuburkan kehidupan', mencegah penuaan dan meningkatkan usia yang panjang. Penggunaan tetap Moxa mata seperti ini dilihat mempunyai qi meningkatkan dan kehidupan memelihara alam semula jadi dan dilakukan secara rutin selepas umur sekitar 30. Saya mendapati amalan-amalan ini amat berguna, tetapi malangnya mereka jarang dilakukan hari ini, walaupun oleh akupuntur.

Semua akupuntur dan paling Tui na terapi akan dilatih dalam penggunaan moxibustion. Kayu Moxa juga sesuai untuk digunakan di rumah, dengan syarat anda telah ditunjukkan teknik yang betul.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar